Fagskole Oppvekstfag

Astrids historie: Hvordan er møtet med barnehagen for en med Downs?

Moren til Astrid var nervøs for at datteren ikke ville få noen å leke med.

Astrid er ni år, utadvendt og har mye energi. Hun er var på andres følelser, og får fort hjemlengsel når hun er på ferie. Hun liker å ha alle hun er glad i rundt seg. Hun elsker å synge og danse og svømme. Og hun har Downs syndrom.

Det går bra med Astrid i dag. Men da hun skulle begynne i barnehagen, var moren Frøydis engstelig.

– Da hun begynte i barnehage som ettåring, gruet jeg meg for at jenta vår ikke ville bli inkludert, at foreldrene ville sende oss lange blikk, skriver hun i en kronikk i Aftenposten.

Vi har tatt en prat med Frøydis, for å høre hvordan møtet med barnehagen faktisk gikk for Astrid. 


Tok imot Astrid med åpne armer

Foreldrenes bekymringer skulle vise seg å være unødvendige. Møtet med barnehagen ble en fin opplevelse.

– Alt handler om de ansatte og deres innstilling. Pedagogisk leder meldte seg på tegn-til-tale-kurs for å hjelpe Astrid med å lære språk. Det var en veldig fin første erfaring med barnehagen, forteller Frøydis.

Når det gjelder de andre barna, så viste også bekymringene seg å være ubegrunnet. De fleste barnehagebarn tenker ikke over at noen er litt annerledes, slik voksne ofte gjør, og Astrids utadvendte personlighet hjalp også med å inkludere henne i leken. Hun ble en naturlig del av barnehagegruppa.

På slutten av hver dag kunne Frøydis få høre hva Astrid hadde gjort den dagen. Assistenten skrev nemlig ned notater i en liten bok hver dag, slik at foreldrene kunne følge med på hva de trente på sammen.


Alle barn med Downs er forskjellige

Vi kjenner alle klisjeene om barn med Downs – blide, utadvendte og sosiale. Selv om mye av dette ofte gjelder for Astrid, er det viktig å vite at barn med Downs er like forskjellige som andre barn.

– Det utviklingsmessige spennet mellom barn med Downs er større enn mellom andre barn. Noen lærer å gå når de er halvannet år, mens andre ikke lærer det før de er fire. De har noen felles utviklingstrekk, men har naturligvis forskjellige personligheter. Noen kan for eksempel være utadvendte, mens andre er sjenerte, sier Frøydis.

Derfor var det så viktig at de ansatte i barnehagen var interesserte og tok seg tid til å bli kjent med nettopp Astrid, i tillegg til å lære mer om diagnosen hennes


Tips til deg som jobber i barnehage

Dersom du kjenner et barn med Downs i barnehagen, eller vil være forberedt til noen skal begynne der, har Frøydis følgende tips for å gjøre opplevelsen så god som mulig for barnet:

1. Bruk tegn-til-tale

Barn med Downs har ofte forsinket språkutvikling, og da kan det være mye lettere for barnet å lære dersom ordene støttes opp med tegn. Dette er faktisk et tips som gjelder språkutvikling for alle barn, men det kan være ekstra nyttig for dem med Downs.

Hvis hele barnegruppa lærer noen felles tegn, blir det dessuten lettere for barnet å inkluderes i leken; da kan alle kommunisere med hverandre, uavhengig av ordforråd.

2. Forklar rutiner i forkant

Barn med Downs liker å vite hva som skal skje, og blir tryggere om de blir forberedt, eller kan forutse rutiner. Astrid spør mye om hva som skal skje videre i dag og i morgen. I barnehagen hennes etablerte de derfor en dagtavle med bilder av forskjellige aktiviteter og situasjoner som skulle skje.

Dette er et verktøy som også brukes mye for barn med autisme, som du kan lese mer om her: Slik gir du barn med autisme en bedre barnehagehverdag

3. Gi nysgjerrige barn en enkel forklaring

Når en seksåring lurer på hvorfor Astrid ikke kan si R, begynner ikke Frøydis å forklare om syndromer og kromosomer, som kan virke skremmende eller forvirrende for et lite barn. Hun svarer heller på det de faktisk lurer på: «Astrid lærer litt saktere enn andre barn».

Da blir svaret gjerne et enkelt «Å ja» før leken fortsetter.

Viktigst av alt er det likevel å bli skikkelig kjent med barnet. Å ha en trygg voksen som kan passe på er sannsynligvis øverst på ønskelista for de aller fleste. Klarer du det, vil nok også barna i din barnehage lyse opp som Astrid gjør når hun ser bygningen der hun tilbrakte fire år av livet sitt:

«Åh, der er barnehagen min!»
New Call-to-action

Marthe Dirdal
Skrevet av Marthe Dirdal

Marthe Dirdal er rektor på Fagskolen AOF Norge. Hun har lang erfaring fra utdanningssektoren og brenner for arbeidet med fagskolen og studenter. Den aller største motivasjonen i arbeidet med fagskolen, er å se studentenes reise gjennom læring og utvikling.

Relaterte artikler


Slik får du barn med CP til å føle seg mer inkludert i barnehagen


Det er ikke så lett å være liten med en funksjonsnedsettelse. Men barn med CP er på...

Les mer

Slik lærer AOF-student Anne (49) barn med atferdsvansker å leke godt med andre


– Det er barna som har forårsaket mest frustrasjon som også har gitt mest glede.

Les mer

Disse fem personlighetstrekkene gjør deg til en god leder


Hvilke faktorer er avgjørende for god ledelse i offentlig sektor? Her har vi samlet...

Les mer