Fagskole Oppvekstfag

Hvordan vinne (og beholde) tillit når du jobber med ungdom?

Når du jobber med ungdom, er det én ting du ikke klarer deg uten – tillit. En miljøarbeider ingen av ungdommene stoler på, får utrettet fint lite.

Vi i AOF Norge har opp igjennom årene blitt kjent med mange fantastiske mennesker som jobber med barn og unge, og det er noen som har en helt egen evne til å vinne tilliten selv til de mest skeptiske. Evnene koblet til å bygge gode relasjoner, kaller vi for relasjonskompetanse.

Og den kan læres.

 

Hvorfor stoler ikke ungdommen på deg?

Nå er det så klart forskjell på hvor vanskelig det er å vinne noens tillit. Ungdom som har vokst opp med gode relasjoner til voksne, vil naturligvis ha lettere for å stole på deg enn dem som har vokst opp med kjefting, kritikk eller mer alvorlig mishandling.

Når du møter ungdom som er vanskelige å komme innpå, som du merker at ikke stoler på deg, er det nesten alltid fordi de har hatt dårlige erfaringer med voksenpersoner i livet sitt. Det er ikke bare ungdom som etter hvert blir kyniske dersom de nesten utelukkende har opplevd å bli sviktet av dem de egentlig skal kunne stole på. 

Opplever du at ungdommen er vanskelig, eller til og med fiendtlig, kan det være en helt rasjonell reaksjon, ment å beskytte dem mot å bli såret igjen. Dersom det faktisk var slik at ingen voksne er til å stole på, er det jo en helt logisk løsning på problemet å skyve dem unna. 

Din jobb blir å sakte men sikkert få dem til å forstå at det faktisk er noen som bryr seg.

 

Ungdommens tillit bygges opp over tid

Tillit bygges på samme måte som du spiser en elefant: Én bit av gangen.

Målet er å vise at du er en pålitelig voksenperson, og pålitelighet er noe som bygges opp over tid. La ungdommen møte deg i sitt eget tempo, og sørg for å vise at du ikke er der for å dømme eller belære.

Noe av det mest utfordrende er å bygge en solid balanse mellom å være en tydelig voksen som setter grenser, men som samtidig ikke har en ovenfra-og-ned-holdning. Noe av nøkkelen er å vite hva du står for, og å forvente ting av ungdommen du snakker med, men ikke å beordre dem til å gjøre ting på en viss måte. Klarer du å snakke person-til-person, mer enn som voksen-til-barn, gir det relasjonen et mye mer ekte grunnlag.

Ofte kan det være små ting som viser at du er på rett kurs. Et smil du ikke forventet, eller at ungdommen plutselig tar opp noe med deg uoppfordret, betyr at det har begynt å danne seg et tillitsforhold. Ta disse tegnene som de store seirene de er!

Les mer: Slik hjalp Mitike utsatt ungdom da Oslo stengte ned

 

Hva er det som bryter tilliten?

Det er nærmest umulig å «jukse» seg til et tillitsforhold med et annet menneske. For at tillit skal bygges, må det ligge en genuin omsorg og interesse i bunn. De som er flinke til å få ungdom til å stole på seg, er de som faktisk bryr seg om ungdom.

Derfor er det utrolig viktig at du ikke gir tegn til at du synes ungdommens problemer og interesser er tåpelige, eller små bagateller. Selvsagt er det en forskjell på hva voksne og ungdom fokuserer på, men alle som påstår at de selv ikke i ungdomstiden var opptatt av ting de i dag ville syntes var bagateller, har nok veldig dårlig hukommelse.

Opplever ungdommen at du ikke tar dem på alvor, kan hele relasjonen deres rakne.

Det kan også hende at ungdommen forteller om virkelig alvorlige ting, som du er forpliktet til å rapportere videre om. I så fall er du nødt til å informere dem om dette i forkant. Dersom de opplever å ha delt noe svært personlig, som du så rapporterer videre om bak deres rygg, kan du vinke farvel til all tilliten du har bygget opp så langt.

 

Hvordan bygge relasjonskompetanse?

Evnen til å bygge gode relasjoner er ikke noe du kan lese deg til i en bloggartikkel. Det er veldig mye som går på intuisjon og «feeling», som du gradvis lærer deg gjennom gjentatt arbeid med barn og unge.

Samtidig finnes det mye forskning og kunnskap om emnet, som kan fyre opp under læringen din. Det er også mye av grunnen til at vi har startet en egen utdanning som heter «Arbeid med ungdom» – for å hjelpe tidligere ufaglærte ungdomsarbeidere med å få større trygghet og kompetanse i jobben sin. 

New call-to-action

Marthe Dirdal
Skrevet av Marthe Dirdal

Marthe Dirdal er rektor på Fagskolen AOF Norge. Hun har lang erfaring fra utdanningssektoren og brenner for arbeidet med fagskolen og studenter. Den aller største motivasjonen i arbeidet med fagskolen, er å se studentenes reise gjennom læring og utvikling.

Relaterte artikler


Det er ikke bare lærerne som kan hjelpe ungdom med livsmestring


Kanskje er det faktisk assistentene og miljøarbeiderne som ved siden av hjemmet er...

Les mer

Hva vil det egentlig si at hjernen er «uferdig» før 25?


Jobber du med ungdom, er du sikkert kjent med ideen om at hjernene deres ikke er...

Les mer

Slik hjalp Mitike utsatt ungdom da Oslo stengte ned


Ungdomshuset Riverside er en viktig ressurs for mange unge. Men pandemien gjorde...

Les mer