Fagskole Fagbrev

Mobbing i barnehagen – hva gjør du?

Hvordan håndterer du mobbing blant mennesker som er så små at de knapt forstår hva de gjør? Her er våre beste tips for deg som jobber i barnehage.

I et norsk studie fra 2015 kan vi se at det dessverre er vanlig at 1-2 barn mobbes i hver barnehage. Mens det er godt å se at det i hvert fall ikke er flere, betyr det fortsatt at det i hver eneste av landets barnehager er minst én liten person som får en veldig dårlig start på livet. Hva kan du som barnehagemedarbeider gjøre for å hjelpe dem?

1. Hva med deg sjæl?

I den samme rapporten som vi nevnte innledningsvis, mener 7,5 prosent av de voksne at barnet som blir mobbet har delvis skyld i situasjonen. Da snakker vi gjerne om de utagerende, aggressive mobbeofrene, som tirrer på seg både andre barn og voksne. Barn følger nøye med på de voksne for å lære, og hvis de ser at du også synes et av barna er slitsomt, kan det gi veldig negative konsekvenser.

Det utagerende barnet plukker det også ofte opp selv. Ser barnet seg selv som syndebukk, kan det lett bli frustrert og gå dypere inn i rollen som "det vanskelige barnet". Da ender man fort opp i en ganske ond sirkel.

7,5 prosent er andelen ansatte som innrømmer at de synes barna har noe av skylden selv, men ubevisste holdninger kan ofte finnes hos langt flere. Hvis du merker at du har veldig kort lunte rundt noen av barna (uansett om det føles berettiget), kan det lønne seg å ta et skritt tilbake, og spørre seg om du gjør situasjonen verre.

2. Lag et pensum

Det fine med små barn er at om de oppfører seg dårlig, så kan det være fordi de faktisk ikke vet bedre. Det betyr at det ofte kan være stor hjelp i å ta initiativ til aktiviteter og gruppesamtaler som lærer barna om mobbing.

Her kan du for eksempel bruke bøker og rollespill til å hjelpe barna med å sette seg inn i relevante situasjoner. Siden empati er en evne som vi trener opp med årene, kan slike øvelser gjøre barna mer bevisste på hvordan andre føler seg.

Det å være annerledes er også gjerne en kilde til mobbing. Ved å lære barna om forskjeller, både kulturelle og individuelle, kan du snu det som er annerledes og rart, til noe annerledes og spennende.


Les mer: Alt du trenger å vite om oppvekstfag, samlet på ett sted. 🧒🏼


3. Sett klare regler

Selv om mange barn liker å teste grensene, er det likevel viktig å ha tydelige regler på plass. Barn er som kjent ikke de menneskene blant oss som har mest forståelse av at verden er et sted fullt av nyanser.

Ved å være tydelig på hva som er lov og ikke, er det enklere for barna å vite hvordan de skal oppføre seg. Lag gjerne en liste på 5-10 regler om hvordan vi oppfører oss i barnehagen, og pass på at barna husker dem.

Men:

4. Vær rundhåndet med skryt

Noe av det viktigste for små barn er å få anerkjennelse av de voksne. Pass på at ikke det bare blir snakk om å straffe dem som oppfører seg dårlig. Fokuser heller på å skryte av barna når de gjør noe snilt!

Om du trekker det fram i plenum, for eksempel i form av “se så snill Kaia var akkurat nå”, gir det barna mulighet til å skinne foran alle de andre. Selvhevdelse er tross alt en ganske viktig motivasjonsfaktor for både voksne og barn.

5. Det finnes flere former for mobbing

Selv om barn kan være nesten forfriskende direkte i hvordan de relaterer til hverandre, betyr ikke det at all mobbing kommer i form av lugging og stygge kallenavn. Selv i barnehagealder finner vi utfrysning på nivå med de mest utspekulerte jentegjengene på ungdomsskolen.

Hvis mobbingen skjer ved at enkelte barn ikke får være med å leke, kan det være vanskelig å oppdage om mobbeofferet er passivt, og ikke sier fra. Da blir det opp til deg å holde et ekstra øye åpent for den typen mobbing, og ikke minst hjelpe barna med å forstå at det er like ille som å bite hverandre eller stjele hverandres leker. Dessuten kan du sette i gang fellesaktiviteter, for å knytte de forskjellige barna tettere sammen.

Det er så klart ikke mulig å stoppe mobbing gjennom en enkelt bloggpost, men har du disse tipsene i bakhodet, gir det deg i det minste noen verktøy du kan starte med.

New Call-to-action

Marthe Dirdal
Skrevet av Marthe Dirdal

Marthe Dirdal er rektor på Fagskolen AOF Norge. Hun har lang erfaring fra utdanningssektoren og brenner for arbeidet med fagskolen og studenter. Den aller største motivasjonen i arbeidet med fagskolen, er å se studentenes reise gjennom læring og utvikling.

Relaterte artikler


Barnehagebarnet har det vanskelig – hva gjør du?


For å kunne hjelpe barn som sliter, må du først vite hvilke tegn du skal se etter.

Les mer

Slik blir barna i barnehagen bedre mennesker med høytlesning


Visste du at bøker faktisk lever til de grader opp til sitt rykte? Enten det...

Les mer

Hvordan tenker egentlig de minste barna?


Små barn er en underlig og kryptisk liten gjeng, men visste du at alt de gjør kan...

Les mer