Fagskole Helsefag

Derfor kan det være bedre å si nei til å snakke med ensomme pasienter

Ensomhet er relativt vanlig blant pleietrengende brukere, men det kan være smart å si nei til den sosiale praten.

Særlig i hjemmesykepleien er det noen som blir sittende mye alene, og du blir en av de sjeldne kildene til sosial kontakt. Venner og nettverk forsvinner ettersom brukerne blir eldre; noen mister de kontakt med og andre dør. De som faktisk er igjen har ofte redusert helse, og det gjør at det blir vanskeligere å komme seg ut.

Når brukerne skal fortelle om tiden på boligen, forteller de gjerne at «det blir lange dager», eller kommer med andre underdrivelser. Det er pinlig å si at du er ensom. Men du har nok merket de brukerne som gjerne vil holde deg igjen for å prate. Noen bruker til og med alarmen for å få helsepersonell til å komme, slik at de får litt samvær.

Det kan faktisk være smart å si nei

Det er en drøy påstand – vi vet. Så hvorfor si nei til å slå av en prat med gamle eller syke mennesker som er ensomme, og som trenger sosial interaksjon? Er det ikke nettopp det du er der for?


Hva ville du gjort i disse vanskelige situasjonene innen helsefag? Ta vår korte  quiz.


Ja og nei. Det er selvfølgelig fint om du har tid – men er det noe helsefagarbeidere har lite av, så er det tid. Du har arbeidsoppgaver du rett og slett må gjøre, og du kan ikke bruke tiden på andre ting. Slik er det, dessverre.

Kommunikasjon er mer enn bare prat

Det som ofte skjer når du sier ja til å prate, er at du har for dårlig samvittighet til å si ifra at du ikke har tid til å prate, så du lytter med ett øre mens du prøver å få gjort alt det andre du skal, eller ikke klarer å slutte å tenke på det.

Kommunikasjon er ikke bare prat; om du «snakker med» pasienten, men egentlig ikke lytter, vil han eller hun sannsynligvis plukke det opp. Det kan faktisk gjøre vondt verre – det er respektløst og sårende å ikke faktisk bli lyttet til.

Da viser du mer respekt ved å si «beklager, men jeg har faktisk ikke tid til å slå av en prat nå». Det krever selvfølgelig litt å si nei til en forespørsel om å snakke, men vanskelige valg er ofte de riktige valgene.

Har du muligheten til å nedprioritere noen arbeidsoppgaver for å sitte litt med brukeren er det veldig bra, men det går jo dessverre ikke alltid. Om ikke du alltid har tid til å gi tiden og den personlige omsorgen de trenger, kan du i det minste gi dem respekten ved å være ærlig.

Hva-ville-du-valgt

Marthe Dirdal
Skrevet av Marthe Dirdal

Marthe Dirdal er rektor på Fagskolen AOF Norge. Hun har lang erfaring fra utdanningssektoren og brenner for arbeidet med fagskolen og studenter. Den aller største motivasjonen i arbeidet med fagskolen, er å se studentenes reise gjennom læring og utvikling.

Relaterte artikler


Derfor er relasjoner så avgjørende for verneombudarbeidet


I Norge er vi heldige som har en sterk kultur for arbeidstakeres rettigheter. Det...

Les mer

Hvordan hjelpe barnas språkutvikling når norsk ikke er morsmål?


Barna i norske barnehager har ikke nødvendigvis norsk som morsmål lenger. Dette er...

Les mer

Er det for sent å ta fagbrev i voksen alder?


Det er aldri for sent å ta fagbrev. Fordelene er nemlig store.

Les mer