Sentraladministrasjon

Sliter du med å strekke til i hverdagen? Du er ikke alene

Det stilles stadig større krav og forventninger til den enkelte, både i jobb og privatliv, og de største kravene er det sannsynligvis vi selv som stiller.

Er du mellomleder, leder, jobber du i et omsorgsyrke, eller er du lærer? Da er du en som skal være noe for andre. I dette ligger det mye makt, krav og forventninger til at du skal være med å bidra og gjøre en forskjell.

Å være noe for andre kan oppleves som noe av det viktigste og mest meningsfulle vi gjør, og det gjør noe med oss som menneske. Vi føler oss behøvd, verdsatt og verdifull. Vi har en betydning og vi føler oss som en del av et fellesskap.

Noen ganger er vi bevisst på at vi har en betydning og gjør en forskjell. Andre ganger tenker vi ikke så mye over det og vi kjenner ikke etter om det har betydning for vår egen verdi. Vi bare gjør det som må gjøres.

Men det kan også være krevende og utmattende å være noe for andre. Spesielt hvis det som forventes ikke står i forhold til det vi selv opplever som viktig og verdifullt.

Det kan oppstå et krysspress.

Mange føler et stort ansvar i jobben de gjør, og når noe går galt, eller man føler seg kritisert kan dette gå på selvfølelsen løs. Det hjelper ikke hvor dyktig man egentlig er. Følelsen av å ikke strekke til og ikke være god nok, er ofte den som vinner, og følelser av skyld og skam kan bli vanskelige å håndtere.

Å føle en ikke strekker til slik en egentlig vil, i jobb eller privatliv, er tungt å bære og det kan oppleves som vanskelig å si fra, stå opp for seg selv, sette grenser og bli hørt på en god måte. 


Å selv be om og ta imot hjelp fra andre er ofte vanskelig og sitter langt inne. Kanskje fordi det føles som alle andre har mer enn nok med seg og sitt, og vi vil ikke være til belastning. Vi er opplært til å mestre og å klare oss selv.

Konsekvensen av dette er at på tross av god kompetanse, kunnskap og erfaring føler mange at de forbruker seg selv, noe som igjen kjennes på kroppen og får konsekvenser i våre relasjoner.

Stive, vonde skuldre og nakke, hodepine, trøbbel med mage og dårlig søvn er typiske symptomer.

Mangel på overskudd, glede og spontanitet, irritabilitet og kort lunte overfor omgivelsene, spesielt overfor de som står oss nærmest, er også typisk. Det er sammen med våre nærmeste vi forventer å kunne være oss selv, og terskelen for å gi uttrykk for hva vi egentlig føler er lavere.

 

Hva vil det si å være god nok, og hva vil det si å ha verdi?

For å virkelig være noe for andre, må vi først være noe for oss selv. Sørge for at vi har det som skal til for at vi gir det den andre trenger.

Å være god nok, betyr at vi gjør vårt beste ut fra forutsetningene og omstendighetene i øyeblikket, akkurat her og nå. Det betyr ikke at vi ikke kan gjøre ting annerledes eller bedre, men vi er trygg på at vi gjorde vårt beste akkurat da, uavhengig av det som ble forventet. Akseptere, legge det fra oss og gå videre. Men det er ikke alltid så enkelt.

Ofte er det vanskelig å slippe tanken og følelsen på det som skjedde, eller ikke skjedde. Og jo mer alvorlig det er, dess vanskeligere er det å gå videre. Det er fordi noe i oss, bevisst eller ubevisst, ønsker å forstå mer. Å ta seg tid til å være åpen, nysgjerrig, ærlig og se på hva det egentlig handler om er en kunst og krever mot og vilje. Og det vil styrke vår egen verdi.

 

Å ha en verdi handler om å være trygg på at uansett hva som skjer, kjenner jeg meg verdifull.

Verdifull som menneske, med ressurser og mangler. Feil skjer, verden er ikke perfekt, mennesket er ikke perfekt. Det perfekte er at vi alltid kan forstå mer, utvikle oss og gjøre ting annerledes neste gang. Noen ganger trenger vi støtte, omsorg og et ekstra puff fra våre omgivelser for å se klarere og gå videre, uten dårlig samvittighet og en følelse av å ikke strekke til.

Det handler om kommunikasjon og samarbeid. Først og fremst hvordan vi kommuniserer og samarbeider med oss selv, og der igjen med våre omgivelser.

Vi jobber for å bygge en solid plattform for trygg og tillitsfull kommunikasjon i enkeltmennesket og i fellesskapet. En trygg og tillitsfull plattform der vi vet at emosjoner og følelser er det som er drivkraften bak alt.

Er vi trygg på at det å kjenne og erkjenne følelser og emosjoner er styrke og ikke svakhet, vil vi lettere forstå, si ifra om og imøtekomme det vi selv og våre omgivelser egentlig har behov for.

Fagakademiet-kurs


Har du behov for praksisnære og skreddersydde kurs for fagdager og kompetanseheving. Se våre populære kurs, eller bestill ditt eget her.

 

Randi T. Nordvik
Skrevet av Randi T. Nordvik

Hun har bakgrunn fra næringslivet innen markedsføring, salg og ledelse. Med ønske om å bidra til forebygging av negativt stress og utbrenthet startet hun for 15 år siden på videreutdannelse innen relasjonsledelse, livsveiledning, coaching, motivasjon, stressmestring, kommunikasjon, samlivsterapi PREP og BUFFER, samt konflikt- og krisehåndtering. Hun er gründer av firmaet Mennesket I Fokus og jobber med personlig veiledning/livsveiledning, samlivsterapi, kurs- og foredrag.

Relaterte artikler


Derfor sender stadig flere arbeidsgivere sine ansatte på fagbrev-kurs


Ansatte som får bekreftet at de er dyktige fagfolk, kommer også til å prestere...

Les mer

Fagbrev: Slik består du teoretisk eksamen


For mange er teorien det skumleste med å ta fagbrev. Slik stiller du forberedt.

Les mer

I debatten om førsteklassingene har vi noe å lære fra barnehagen


Som fagskole med mange studier i oppvekstfag, følger vi selvfølgelig mye med på...

Les mer