Autisme i barnehagen kan være en stor utfordring. Men følger du noen enkle tips, kan det bety hele verden for dem som fungerer litt annerledes.
For tilfeller av kraftig autisme er det nok ideelt med en spesialbarnehage som Trosterud Senter i Oslo, som vi har skrevet om tidligere. Men det er langt fra nok plasser til at en slik barnehage er mulig for alle, og det kan dessuten være nyttig for småtasser med autisme å venne seg til andre mennesker så godt det lar seg gjøre.
Det vil likevel være naivt å tro at barn med autisme vil kunne passe rett inn med de andre barna med én gang. Litt tilrettelegging må på plass, og da gjelder det først å vite hva autisme faktisk betyr i praksis.
Kjenner du igjen flere av tegnene over i et barn som ikke har blitt diagnosert, bør du ta det opp med foreldrene. Jo fortere diagnosen blir oppdaget, jo bedre tilrettelagt kan hverdagen bli – noe som gir bedre forutsetninger videre i livet.
Hva kan du så gjøre av praktiske tiltak? Vel, vi har tre gode tips:
Barn med autisme lever for trygge rutiner, og brudd på dem kan virke skremmende. Å starte hver dag med å gå gjennom en timeplan for dagen er smart, særlig om den er rimelig lik hver dag. Denne timeplanen bør være i form av det som kalles en «dagtavle», som bruker bilder i stedet for tekst og tall.
Bilder er lettere å forholde seg til for de fleste med autisme, og ved å gjøre klar noen faste bilder av aktiviteter (for eksempel lunsj, tegning, klosser eller sang) du kan klistre på plass, kan barnet få en oversikt og vite hva han eller hun kan forvente.
Start i det små med de viktigste aktivitetene, og bygg på etter hvert. Barnet kan selvsagt få bidra med ønsker også.
Om du tenker på hvor komplisert språk faktisk er, er det nesten et mirakel at vi er i stand til å plukke det opp i så ung alder som de fleste av oss gjør.
Den autistiske hjernen er bygget opp med mindre fokus på kommunikasjon enn en typisk hjerne, så språk tar ofte mye lenger tid å lære seg. Det betyr at barna gjerne kan ønske å kommunisere noe, men forstår ikke hvordan. Er det rart det fører til frustrasjon?
Hvis det er tilfelle med barnet i din barnehage, er det lurt å ta noen hint fra verdens hørselshemmede. Bruk tegn. Det viser seg at det ofte er mye lettere å lære seg noen enkle tegn enn noen enkle ord når språket henger etter.
I Trosterud Senter Barnehage har de tre tegn som prioriteres først: «Ferdig», «hjelp» og «mer». Så kan du bygge på etter hvert.
En barnehage kan være et rimelig stressende sted, selv for voksne. Tenk deg så at sansene dine jobber overtid, og hjernen sliter med å sortere ut hva som er viktig å få med seg og hva som kan ignoreres. Du er kanskje i stand til å blokkere ut hoiing og skriking, men det kan være umulig for et barn med autisme. Selv høylytte lysrør eller et bråkete vifteanlegg kan bli helt uutholdelig i lengden, noe som kan føre til utagering.
Ha derfor klart et rolig tilfluktssted der barnet kan få slappe av når verden blir litt mye. Et vanlig hjelpemiddel for barn med autisme er såkalte sanserom, som er fylt med stimulerende gjenstander barnet kan få leke med eller kikke på. Det kan for eksempel være boblerør (en slags lavalampe) eller en kuledyne (en dyne fylt med tunge kuler som er avslappende å få over seg).