Renholdsfaget er fortsatt et fag som har forskjellig anerkjennelse i Norge, og mange vet ikke helt hva det går ut på eller hva som kreves av kompetanse for å kunne utøve faget på riktig måte. Å være leder i dette faget krever at vi kan klare å motivere og gi hver enkelt renholder noe ekstra. En som «ser dem» og behandler dem som det unike, spesielle og helt fantastisk mennesket de er.
Hva er det som bestemmer om jeg er en god motiverende leder som gir renholderne mestringsfølelse og motivasjon til å stå opp og gå på jobb hver eneste dag?
Ved å se alle mulighetene istedenfor alle begrensingene kan vi som mennesker utvikler oss og erverver oss erfaringer. Det å være leder for andre mennesker krever innsikt i seg selv og vi må også snakke om holdningene hver av oss har til faget renhold. I tillegg er det viktig at vi viser en stolthet ovenfor det vi jobber med og arbeidsplassen vi er på.
Les også: Dette er god renholdsledelse
De bedriftene som er flinke til å bygge vi-følelsen er de som lykkes i hverdagen og totalt sett. Et godt eksempel er å motivere de ansatte med: «DU er UNIK, SPESIELL og helt FANTASTISK» «DU tør, DU vil, DU kan».
Når jeg har svaret på dette kan jeg også gå videre og motivere andre til å lykkes.
I tillegg er det viktig å jobbe med:
Husk alltid at det er DITT ANSVAR å ta godt vare på DEG SELV.
Ja det er vi. Vi overlever personlige tragedier, dødsfall og skilsmisser, og vi evner å finne nye løsninger når vi må. Men hvordan er vi i arbeidslivet når det gjelder endringer?
Endringsvillighet handler ikke om hvordan du har det, men hvordan du tar det.
Arbeidsglede er en av de tre viktigste kilder til livsglede og er den beste kuren mot stress. Stress kommer ikke nødvendigvis av å arbeide for mye, men av å ha det dårlig mens du arbeider. Mer arbeidsglede kan redusere sykefravær dramatisk.
Les også: Dette er det viktigste innen personalledelse
De tre største kildene til manglende arbeidsglede er stress, krangling og mangel på ros og annerkjennelse. Sjefen og virksomheten har et ansvar for at skape rammer som gjør det enklere å være glad, men den individuelles arbeidsglede er ens eget ansvar. Ikke sjefens, ikke kollegaenes og ikke samfunnets. Arbeidsglede kommer ikke av virksomhetens politikk, strategier, planer eller hierarkier. Arbeidsglede kommer av de ting som du og jeg gjør her og nå. Arbeidsglede kommer heller ikke av lønn, bonus og frynsegoder. Det kommer av to ting:
Arbeidsglede kommer ikke av seg selv og det krever en langsiktet, fokusert innsats fra både ledelse og medarbeidere. Glade og fornøyde medarbeidere er mer innovative, effektive, lojale og motiverte.
Arbeidsglede er et valg. Vær raus med ros og legg til rette for humor på arbeidsplassen. Vær til stede i øyeblikket.
Et team er en gruppe mennesker som arbeider sammen for å nå et felles mål! Gode team utnytter ulikhetene, setter klare mål, stoler på hverandre og tør å gjøre feil. De er gjerne satt sammen av forskjellige type personligheter, eksempelvis:
Tenk over rollefordelingen i teamet neste gang noe fungerer veldig bra.
For at vi skal lykkes i veien videre må vi vise
Det er bare å bestemme seg.